Mosters festival fick mig fast

Tänk att det nu har gått 23 år sedan jag första gången såg min första Melodifestival. Jag skulle också börja i första klass och var sju år och blev frälst.

Det är faktiskt min moster, Sivs fel. Vi bodde grannar då jag som liten bodde i ett radhusområde. Hon hade spelat in Melodifestivalen 1986 och jag lånade den gång på gång av henne. Till slut fick mamma köpa loss bandet av henne för 50 kronor. Än i dag så håller jag det årets tävling som en av de bästa svenska festivaler genom tiderna. Bland medier och schlager favoriter spelas många av dessa melodier fortfarande. " Kärleken är evig" med Lena philipsson, "ABC" med Anna Book, " E de det här du kallar kärlek" med Monica Törnell och Lasse Holm. Style gjorde sitt genombrott som ny grupp då man tidigare hade namnet freestyle, de sjöng sitt bidrag in i mångas hjärtan med "Dover calias". Jag och mina bröder Tobias och Andreas mimade gång på gång till dessa låtar bla Style.

Tobias fick bli Christer Sandelin tvillingbrorsan var Tommy Ekman och jag Gigi Hamilton. En låt som mest blev känd för Jan Giou som statist i en av musik videorna som vampyr i låten "du förför mig" blev en klassiker bland schlager fantasterna. Alla låtarna detta år spelades i form av inspelade musikvideos.

Nanne Grönwall gjorde sin debut detta år i och med sin medverkan i gruppen Sound of music och deras eldiga låt "Eldorado". Gruppen Baden-Baden kom sågs och försvann men deras tävlings bidrag i låten "jag har en dröm" sjöngs mycket kring skolor omkring Sverige.

Sist nämnda bidrag detta år såg vi barn idolen från gruppen Pink sjöng "Fem i tolv", Dan Tillbergs "ABCD" kanske 1986 års festival mest okända låt som dock ändå kunde signeras Ingela pling Forsman som text författare som kom att bli festivalens mesta text författare. Slutligen Såg vi den okända Karin Risberg med "Stopp stopp stanna" som blev min personliga favorit i start ordningen. Som enligt upphovsmännen var en "försöks låt" då man under 80 talet bjöd på massor av synt i låtarna och detta ville upphovsmännen pröva på. Vilket ledde till festival plats. Längre gick den dock inte. I folkmun är det inte en känd låt. För mig blev det dock det..........


Kram


Fortsättning följer



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0