Stjärnans väg genom festivalen

Förra veckan kunde vi se ett program om Carolas 25 år som artist.

Därför tänkte jag nu ängna mig lite åt Carolas väg i Melodifestivalen.

Denna divan gjorde sin första festival 1983, den magiska kvällen hon plockade fullpott av samtliga jurygrupper med sin melodi "främling".

Alla andra i starfältet fick se sig som bortsopade. En stjärna föddes.

Men hon blev faktiskt erbjuden en låt redan till Melodifestivalen året innan, "Gubben i lådan" hette det bidraget. Men av någon anledning så blev det ett: Nej tack från Carola. Kanske det var så att bidraget var för larvigt?

Faktiskt så blev en annan artist också presenterad med låten "främling" först. Kikki Danielsson tackade nej då hon tyckte låten var för vanlig!

När Carola vann fick hon också representera Sverige i finalen som avgick i Munchen, Tyskland. Där skapades också ett svenskt rekord. Hela 6,1 miljoner svenskar såg henne där hon till slut hamnade på en tredje plats. Debutskivan såldes i 700 000 exemplar vilket också är svenskt rekord för en debut platta. Av 25 folkparksturneér så satte hon publik rekord på 24 av dom. Inte först 7 år senare så kom hennes comeback i schlagern. 1990 var det dags igen med låten "mitt i ett äventyr"så kom hon BARA på en andra plats. Mitt under hennes framträdande av bidraget försvinner TV-bilden för hela stockholms området. Man anade sabotage och än i dag vet man inte riktigt vad som hände. Andra menar att det var nacka sändarna som gick sönder?


Just 1990 var jag så glad att Carola skulle komma tillbaka i tävlingen och i övrigt i karriären då hon under senare åren hade ägnat sig åt bibel studier. Så mitt i allt så försvann bilden och jag fick inte se hennes framträdande.

Till råga på allt så fick hon också se sig slagen av den helt okända brödra gruppen Edin-Ådahl med "som en vind"

Dagen efter spelade jag över tävlingen på grund av besvikelse.

(Dock har jag fått tag på festivalen på senare år)

1991 var det dags igen med stor revanschlusta så tog hon hem segern och fick åka till finalen som avgick i Rom.

Där skulle det visa sig att Carola hamnade på samma poäng och första plats med Frankrikes bidrag. Man fick titta på vilket land som hade fått flest fullpoängare, där hade man lika många. Vidare fick man titta på näst högsta poäng, Carola avgick med segern och Sverige vann.

2006 var det dags igen. Segern var redan innan förutsägbar och tävlingens andra bidrag bleka jämfört med Carolas insatser,

Trots röst problem så vann hon den svenska finalen och placerade sig på en femma i Aten. Förra året 2007 så blev det dock plattfall.

Stor förhands favorit men kom INTE med till finalen i den delfinalen hon var med. Utan Andreas Johnson och Carola fick åka till Kiruna där delfinalen för andra chansen utspelade sig.

Nordman mot Carola och hon fick se sig slagen och förlorade sin final plats till Globen ännu en gång.

Vem vet kanske vi får se henne när hon firar 30 år som artist?

Hoppas vi slipper vänta så länge till Sverige vinner Eurovision igen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0